Μυϊκή Θλάση: Τι είναι, πως αντιμετωπίζεται και οι διαφορές ανάμεσα σε θλάσεις, συσπάσεις και ρήξεις

Οι θλάσεις, οι ρήξεις και οι συσπάσεις, είναι μυϊκοί τραυματισμοί που μπορεί να συμβούν είτε κατά τη διάρκεια της άθλησης (πχ λανθασμένη άρση ενός βάρους) είτε σε καθημερινό πλαίσιο (μετά από μια ξαφνική και απότομη κίνηση). Προσοχή όμως, αυτοί οι όροι δεν είναι συνώνυμοι!

Κάθε ένας από αυτούς τους μυϊκούς τραυματισμούς ποικίλλει σε ένταση και διάρκεια, επομένως οι θεραπείες και οι χρόνοι αποκατάστασης θα ποικίλλουν επίσης.

Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε τις αιτίες και τα συμπτώματα μίας θλάσης, θα εξηγήσουμε τις διαφορές με μια μυϊκή θλάση ή μια μυϊκή σύσπαση και θα μάθουμε τι πρέπει να κάνουμε για να ανακάμψουμε γρήγορα.

Τι είναι η θλάση; Διαφορά μεταξύ θλάσεων, ρήξεων και συσπάσεων

Μία θλάση μυών, που ιατρικά ορίζεται επίσης ως μυϊκή επιμήκυνση, είναι ένας τραυματισμός Βαθμού 2, ο οποίος προκαλεί τις μυϊκές ίνες να τεντώνονται πέρα από την κανονική φυσιολογική τους ικανότητα. Αν ταξινομούσαμε τους μυϊκούς τραυματισμούς ανάλογα με τη σοβαρότητά τους, η θλάση κατατάσσεται μεταξύ της επώδυνης μυϊκής σύσπασης (μόνιμη αύξηση του μυϊκού τόνου) και της μυϊκής ρήξης (ρήξη μυϊκών ινών).

Οι μύες που είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από μυϊκές θλάσεις είναι αυτοί των κάτω άκρων, δηλαδή του μηρού και του πίσω μέρους του ποδιού. Ειδικότερα, επηρεάζονται:

  • Ο τετρακέφαλος μηριαίος μυς, ιδιαίτερα ο ορθός μηριαίος
  • Οι ισχιακοί μύες, ιδιαίτερα οι δικέφαλοι μηριαίοι
  • Οι προσαγωγοί μύες
  • Ο μυς της γάμπας (γαστροκνήμιος)

Αυτοί οι τραυματισμοί είναι αρκετά συχνοί σε αθλήματα όπως ποδόσφαιρο, τένις, ράγκμπι, στίβος και άλλες παρόμοιες δραστηριότητες.

Όσον αφορά το άνω μέρος του σώματος, οι θλάσεις είναι σπάνιες, αλλά μπορεί να εμφανιστούν κυρίως στον θωρακικό μυ, στο βραχιόνιο δικέφαλο και στους κοιλιακούς μύες.

Τα αίτια των θλάσεων

Οι τραυματισμοί από μυϊκή θλάση είναι συχνοί, ειδικά σε αθλήματα που προκαλούν ξαφνική και υπερβολική διάταση των μυών. Οι θλάσεις μπορεί να έχουν πολλές αιτίες, όπως:

  • Αποτυχία σωστής προθέρμανσης πριν από τη σωματική δραστηριότητα.
  • Κακή φυσική κατάσταση.
  • Υπερβολικό μυϊκό φορτίο.
  • Ξαφνική και απότομη κίνηση (π.χ. πτώση).
  • Επαναλαμβανόμενο μικροτραύμα στον μυ.
  • Υπερβολική σωματική/ψυχική κόπωση.
  • Ακαμψία των μυϊκών αλυσίδων.
  • Ανεπαρκή ανάπαυση μεταξύ των προπονήσεων.

Συμπτώματα και διάγνωση

Στην περίπτωση μίας θλάσης, το κύριο σύμπτωμα είναι ο οξύς πόνος, ο οποίος εμφανίζεται ξαφνικά με τη μορφή τσιμπήματος τη στιγμή του τραυματισμού και στη συνέχεια επιδεινώνεται μόλις σταματήσει η σωματική δραστηριότητα και το σώμα «κρυώσει». Σε περίπτωση μυϊκής θλάσης στη γάμπα ή το μηρό, εντός 24 ωρών από τον τραυματισμό, το περπάτημα μπορεί να γίνει δύσκολο και το άτομο μπορεί να αρχίσει να κουτσαίνει και να εμφανιστούν τοπικοί μώλωπες λόγω σπασμένων τριχοειδών αγγείων. Εάν ο πόνος είναι ανεκτός και δεν προκαλεί μεγάλες δυσκολίες στην κίνηση, μπορεί συχνά να εκληφθεί εσφαλμένα σαν μια απλή μυϊκή σύσπαση.

Η διάγνωση της μυϊκής θλάσης είναι συνήθως κλινική: ο γιατρός ή ο φυσιοθεραπευτής θα είναι σε θέση να προσδιορίσει εάν ο τραυματισμός είναι απλή σύσπαση, ρήξη ή θλάση με βάση τα συμπτώματα και τη δυναμική του τραυματισμού. Εάν υπάρχει αμφιβολία για την έκταση του μυϊκού τραυματισμού, μια απλή υπερηχογραφική εξέταση μπορεί να δώσει ακριβή απάντηση. Η διάγνωση είναι απαραίτητη για το σωστό πρόγραμμα αποκατάστασης, καθώς ορισμένες τεχνικές που ενδείκνυνται για συσπάσεις (π.χ. διάταση και μασάζ) δεν συνιστώνται για μυϊκές θλάσεις ή ρήξεις.

Τι να κάνετε σε περίπτωση μυϊκής θλάσης

Τι μπορείτε να κάνετε μόνοι σας μετά από θλάση

Αν υπάρχει ξαφνικός και απροσδόκητος πόνος κατά τη διάρκεια της φυσικής δραστηριότητας, σε ένα συγκεκριμένο σημείο μέσα σε έναν μυ, είναι πιθανό να έχουμε να κάνουμε με θλάση μυός. Να θυμάστε ότι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να σταματήσετε αμέσως την άσκηση.

Στη συνέχεια θα πρέπει να ξεκουραστείτε και να εφαρμόσετε πάγο για 15-20 λεπτά πολλές φορές την ημέρα για τις πρώτες 3 ημέρες. Καλό είναι επίσης να επισκεφθείτε έναν αθλητικό φυσιοθεραπευτή ή γιατρό το συντομότερο δυνατό για να εκτιμήσετε την έκταση της βλάβης.

Φάρμακα για μία θλάση

Συνήθως, μία θλάση δεν απαιτεί φαρμακευτική αγωγή. Εάν υπάρχει έντονος πόνος, ένας γιατρός μπορεί να συστήσει ΜΣΑΦ (μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα) για μερικές ημέρες για να μειώσει τη φλεγμονή. Την πρώτη εβδομάδα μετά τον τραυματισμό, η τοπική εφαρμογή μιας αντιφλεγμονώδους κρέμας μπορεί να βοηθήσει.

Χρόνοι φυσιοθεραπείας και αποθεραπείας

Στο πρώτο στάδιο αποκατάστασης, στόχος είναι η μείωση της φλεγμονής και του πόνου. Εκτός από την ανάπαυση, οι θεραπείες με όργανα όπως το TECAR και το LASER μπορεί να είναι χρήσιμες για την επιτάχυνση της ανάρρωσης.

Στη δεύτερη φάση, αφού φύγει ο πόνος και επουλωθεί η θλάση, μπορούμε να προχωρήσουμε στη φάση αποκατάστασης: μέσω ασκήσεων αυξανόμενης έντασης που πραγματοποιούνται στο γυμναστήριο, ο μυς ενισχύεται και οι κινήσεις που θα πρέπει να επαναλάβει ο αθλητής στο γήπεδο προσομοιώνονται, δίνοντας μεγάλη προσοχή στις διατάσεις και το ζέσταμα, δραστηριότητες που είναι απαραίτητες για την αποφυγή επανάληψης του τραυματισμού.

Οι χρόνοι αποκατάστασης εξαρτώνται από τη σοβαρότητα του μυϊκού τραυματισμού, αλλά γενικά κυμαίνονται από 2 έως 3 εβδομάδες.

Συμβουλές για την πρόληψη των θλάσεων και των συνεπειών μίας παραμελημένης μυϊκής θλάσης

Σε πολλές περιπτώσεις η θλάση είναι ένα γεγονός πέρα από τον έλεγχό μας το οποίο δεν μπορούμε να προβλέψουμε. Ωστόσο, μπορούμε να μειώσουμε την πιθανότητα εμφάνισής της ακολουθώντας μερικές απλές συμβουλές:

  • Να εκτελούμε πάντοτε μια καλή γενική και ειδική προθέρμανση πριν από τη φυσική δραστηριότητα
  • Δεν πιέζουμε το σώμα μας, ειδικά εάν αισθανόμαστε σωματικά και ψυχικά κουρασμένοι.
  • Διατηρούμε τους μύες ευέλικτους και τις αρθρώσεις κινητές με συχνές ασκήσεις διατάσεων και στάσης
  • Τηρούμε τους χρόνους αποκατάστασης μεταξύ των προπονήσεων
  • Ακολουθούμε μια ισορροπημένη διατροφή και φροντίζουμε να κοιμόμαστε αρκετά

Μία θλάση συνήθως επουλώνεται μόνο με ανάπαυση, η περίοδος της οποίας μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με την έκταση του τραυματισμού και εάν δεν υπάρχουν μακροπρόθεσμες συνέπειες. Ωστόσο, η υποτίμηση του τραυματισμού και η συνέχιση της άσκησης και της αθλητικής δραστηριότητας παρά τον πόνο, μπορεί να οδηγήσει σε πιο σοβαρό τραυματισμό, όπως μυϊκή ρήξη. Σε αυτή την περίπτωση, οι χρόνοι ανάρρωσης είναι σημαντικά μεγαλύτεροι και μπορεί να διαρκέσουν από μερικές εβδομάδες έως αρκετούς μήνες.

Πηγή

  1. https://www.cetilar.com/en/patologie/stiramento-muscolare-sintomi-e-rimedi/